De jungle van Laos - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Maximon - WaarBenJij.nu De jungle van Laos - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van Maximon - WaarBenJij.nu

De jungle van Laos

Blijf op de hoogte en volg Maximon

09 April 2018 | Laos, Ban Houayxai-Noy

Sábaai-dii

Sinds ruim een week zijn we in Laos: Land het formaat van ongeveer het verenigd koninkrijk met 6 miljoen inwoners. Een ontzettend groot deel van de inwoners van Laos leeft in kleine bergdorpjes, en er zijn dan ook ontzettend veel etnische groepen in Laos.

Maar genoeg over Laos in het algemeen, bijna het eerste waar we mee in aanraking zijn gekomen is de jungle.

Laos begon voor ons met dé Gibbon Experience. De Gibbon is een aap, met slingerarmen zoals ze uit tekenfilms komen. Helaas ging het een tijd niet zo goed met de Gibbons vanwege een combinatie van stropen en het verdwijnen van leefgebied (Zoals wel vaker kunnen we weer een vingertje naar ons mensen wijzen...). De Gibbon Experience is een jaar of 15 geleden opgezet om bewustzijn te creëeren en het leefgebied van de gibbons te preserveren.

De dag nadat we in Laos aankwamen zijn, zijn we vroeg richting een afgelegen dorpje gereden dat aan de jungle grenst. De rit was bergop en een hele klus, aangezien het flink regende en de zandpaadjes eigenlijk beter modderpaadjes of zelfs modderriviertjes genoemd konden worden. De Lao keken hier natuurlijk niet van op en op plekken waar ik kon zweren dat we achteruit de berg af gleden leken de Lao vooral verveeld dat de slippers nat werden.

In het dorpje kregen we een broodje als lunch, allebei een halve, want er was maar een vegetarische. Hier werden we ook voorgesteld aan onze gibbongroep voor de komende 3 dagen, bestaande uit Kurt en Vicky uit Zuid-Afrika en Florian en Wendy uit Nederland en Canada met gidsen Pisanou (ook wel Pizza genoemd) en het hulpje Chee (of zo klonk het..?).

Met z'n alle hebben we gewacht tot het droog was en zijn we vanaf het dorpje de jungle in gehiked. Na een aantal uur kwamen we aan bij een boomhut, en kregen we een zipline harnas om vervolgens al ziplinend en hikend in de boomhut aan te komen waar we sliepen - 30 meter hoog, flink boven de jungletop uit.

De volgende dag regende het weer flink 's ochtends, maar de jungle wacht natuurlijk geen moment en we moesten de regen gewoon trotseren. Al glibberend en glijdend zijn we na opnieuw een aantal uur hiken vol moddervlekken bij de waterval aangekomen. Ondertussen was het gelukkig al wel droog. We hadden allemaal zin om heerlijk onder de waterval de modder van ons af te douchen met helderblauw water. Dit bleek alleen lastig, veel meer dan je knieën worden niet nat van in de waterval staan.

Na de waterval kwamen we al gauw aan bij de volgende boomhut, en hebben we onze tassen weg kunnen zetten om vervolgens de hele middag ongehinderd te kunnen ziplinen. 'S avonds bestond natuurlijk uit thee drinken en potjes kaarten met z'n alle.

De volgende dag zijn we terug gehiked naar het begindorpje, om vervolgens terug te gaan naar de bewoonde wereld.

Uiteindelijk hebben we geen gibbons gezien op de Gibbon Experience, maar een ervaring was het wel. De volgende stap is Luang Prabang.

Liefs,

Ons

• 09 April 2018 - 08:11

Mam:

Weer mooi geschreven lieverds!

Wat een ervaring weer zelfs de regen in de jungle.
    Bijzonder om in een boomhut te slapen.
    Geweldig dat hiken door de jungle, lijkt me heel leuk!

Nu jullie hebben geproefd van de jungle regen op naar Luang Prabang.

Mooie reis lieverds & geniet! XX

• 09 April 2018 - 09:33

Marcel:

Klinkt weer als een super spannend avontuur, uitzicht is echt geweldig vanuit de boomhut, zie ik.
    Maar goed dat jullie niet slaapwandelen, toch n beetje hoog ;-)
    Jammer dat de gibbons zich erg goed hadden verstopt, maar even goed onbeperkt ziplinen, is niet bepaald een straf.

veel plezier en be safe xx

• 09 April 2018 - 12:25

Petra:

Wow! Wat een luxe treehouse.... en dat uitzicht

• 09 April 2018 - 12:45

Petra:

Eens kijken of er vanaf de computer wel meer dan 1 zin doorkomt :) (via mn mobiel gaat het aldoor mis)
    Wat moet het fantastisch zijn om op zo'n hoogte met dat uitzicht daar te ontwaken.... en dan ook nog ziplinend door het gebied. Dat moet een geweldig gevoel zijn!
    De natuur lijkt mij overweldigend mooi op de foto's, laat staan als je er gewoon in het echt loopt.
    Heel veel plezier met de aankomende avonturen, leuk om zo op de hoogte te blijven.
    Ik hoop wel dat jullie op ander plekken wat meer te eten krijgen dan een half vegetarisch broodje ;)
    We lezen en leven mee met jullie, geniet!

• 09 April 2018 - 14:34

Elly:

Wat geweldig zo’n prachtige boomhut op die hoogte en geweldig uitzicht.Leuk om al lezend met jullie mooie reis mee te kunnen reizen, zo geniet ik mee. Jullie beleven zeker nog veel meer moois. Geniet er lekker van.
    Oma Elly

• 11 April 2018 - 12:32

Norma:

Geweldig van jullie om dit mee te maken in die jugle en in boomhutten te slapen.
    Ik vind het gewleldig van jullie. Fijn dat jullie nu weer in de bewoonde wereld zijn. Veel plezier verder. Ik denk aan jullie.

• 12 April 2018 - 10:53

Irene:

Hey,

Wat een mooie ervaringen weer! De boomhut ziet er prachtig uit. En de rest trouwens ook. Leuke activiteiten hebben jullie uitgekozen. Enjoy!

Groetjes Irene