Hey hey from Malay - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Maximon - WaarBenJij.nu Hey hey from Malay - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Maximon - WaarBenJij.nu

Hey hey from Malay

Blijf op de hoogte en volg Maximon

11 Mei 2018 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hoi hoi allemaal,
Een korte update over Maleisië!

Maleisië ligt ten zuiden van Thailand, en de bevolking bestaat voornamelijk uit locals en inmagranten uit zowel China als India. Maleisië is een onderdeel geweest van de westerse koloniale drang tot rijkdom, specerijen en macht. Vooral Engeland is hiermee succesvol geweest, en dit is dan ook nog te merken aan het feit dat de grootgrondbezitters van Engelse afkomst zijn, sommige steden nog een Engelse naam hebben en dat we verrassend vaak dingen hebben gehoord zoals bijboorbeeld "The Chinese gangsters made small holes in the walls so they could escape, and the English police couldn't follow them. English police was fat. Chinese were not." Of "Yes, made by English". Verder is het eerste dat opvalt zodra je Maleisië inkomt, en zeker als je nét in Laos bent geweest, dat Maleisië relatief rijk is (gemiddeld verdiend en Malay 4x zoveel als een Lao!). Dit uit zich dan ook in zeer toegankelijke infrastructuur en openbaar vervoer, grotere en luxere gebouwen, minder afval op straat en minder daklozen op straat.

Maar goed, terug naar onze reis, al ga ik het kort houden:
We zijn met de trein aangekomen in Georgetown, een stadje op een groot eiland niet ver van het vasteland. Na hier een tourtje te hebben gedaan hebben we een hoop gezien en geleerd over Maleisië. Zo staat er bijvoorbeeld een standbeeld ter gedachtenis van de kapitein die min of meer Georgetown heeft gesticht. Alleen: toen ze het standbeeld wilden bouwen was er niemand op het eiland die wist hoe hij eruit zag. Gelukkig dachten ze in oplossingen en niet in problemen: als niemand weet hoe hij eruit ziet, weet ook niemand als het standbeeld eigenlijk een standbeeld van z'n zoon is. Helaas dook een aantal jaar later toch nog een foto op...

Na een aantal dagen Georgetown zijn we naar de Cameron Highlands gegaan. Een plek bekent om z'n mooie theeplantages, en daardoor uitgegroeid tot een toeristenoord met veel lelijke flats, veel toeristen, en een hoop toeristische attracties. Toegegeven, de theeplantages waren ondanks dit wel mooi, en ook van het langs het eeuwenoude primaire mossey forest hebben we genoten.

De volgende stop was Kuala Lumpur, de hoofdstad. Na in het begin niet helemaal onze draai te vinden besloten we ons maar thuis te laten voelen op een manier die we kennen: de nieuwe Avengers in de bios, we zijn twee keer achter tovenaar Hocus aangegaan en hebben hem weten te bedwingen in een escape room, s'avonds genoten van een drankje, en het mooie uitzicht bekeken. Voor dit uitzicht wilde we een van de vele skyscrapers beklimmen maar de hoge entree prijs heeft ons afgeschrikt, dus we zijn een tikkeltje brutaal en met de mindset "wat niet weet wat niet deert" het dak van ons hotel opgeklommen. Tussen de ratten en blazende airco-uitlaten hebben we hier ontzettend genoten van het uitzicht.

De volgende stop was Singapore, en hier is in de volgende post meer over te lezen!

Liefs,
Ons

De website werkt verder even niet mee, en de foto's zijn in het vorige reisverslag terecht gekomen:

• 11 Mei 2018 - 18:40

N. Mulder:

Heelmooi wat jullie meemaken maar met ratten die ratten vind ik wel eng.
    Maar een mooi reisverslag.
    Groetjes van mij.

• 13 Mei 2018 - 07:18

Marcel:

Hoi Hoi,

Wat heerlijk toch, dat jullie Engels toch nog van pas komt, in een grotendeels Britse kolonie.
    Ik denk trouwens dat Cameron Highlands jullie goed is bevallen, ik bedoel, hoe vers wil je je thee hebben ;-)
    Ach, die illegale actie richting skyscraper rooftop, ik had niet anders van jullie verwacht(oeps)

Looking forward to your next travel-report XX